Loading

Da li su rezultati optimizacije merljivi, zašto je potrebna hrabrost, ali i ludost da bi se plivalo u preduzetničkim vodama, o počecima u ovoj oblasti i o tome kako izgleda radni dan jednog full-stack digitalnog marketara, razgovarali smo sa Anđelkom Ducić.

Njeno radno iskustvo veoma je bogato i teško da može da stane u jedan intervju. Marketingom se bavi skoro punu deceniju i radila je na više od 300 digitalnih kampanja za različita tržišta i skoro sve industrije. Poslednje dve godine primenila je svoje znanje koje je stekla na ovim projektima i zajedno sa partnerom vodi firmu Symbiotica. Posebno je ponosna na činjenicu da je njena firma za dve godine postojanja, od dvoje ljudi postala internacionalni tim koji sarađuje sa klijentima širom sveta.

Internet je postao nezaobilazni deo života svih nas. Kako ste vi ušli pre svega u svet poslova vezanih za ovu oblast, a zatim i u svet optimizacije?

Karijeru sam započela kao kreator sadržaja – ili po srpski, pisac. Stvarala sam blog postove, PR tekstove, saopštenja, pisala tekstove za sajtove. To je za mene bio logičan prvi korak, budući da sam završila novinarstvo i pisanje mi je ,,u krvi”. Kada sam ušla u svet PR-a, počela sam i da više učim o marketingu i prvi put sam se se susrela sa digitalnim marketingom.

Šef je jednog dana ušao u kancelariju i pitao nas ko ima iskustva sa “tim Fejsbukom i internet oglašavanjem”. Svi junaci nikom ponikoše, što bi se reklo, niko od nas nije pojma imao, Fejsbuk se tada tek stidljivo pomaljao u Srbiji. ,,Evo, mogu ja”, prijavila sam se. To moje ,,evo, mogu ja” je rezultiralo jednom od prvih online kampanja za neku farmaceutsku kuću u Srbiji, koja je dala fantastične rezultate. Posle toga sam se zaposlila u Limundu i aktivno počela da se bavim freelance radom u oblasti internet marketinga. Nakon društvenih mreža, počela sam da se bavim i email marketingom, a ubrzao sam otkrila i sve čari Gugla i promocije i optimizacije sajtova. Ostalo je istorija.

Šta zapravo podrazumeva optimizacija sajtova?

SEO ili Search Engine Optimization predstavlja proces čiji je cilj da se stranice jednog sajta što bolje rangiraju u pretraživačima kao što je Gugl. Obuhvata veliki broj tehnika, taktika i strategija, a ovi napori rezultuju u povećanju broj poseta na vašem sajtu i samim tim povećanju ispunjenja krajnjeg cilja većine firmi – povećanja prodaje.

Ipak, rezultati optimizacije nisu odmah vidljivi?

Do sada ste verovatno već čuli kako su veštine vezane za digitalni marketing i IT u ozbiljnoj potražnji, da plate u ovoj oblasti rastu, a tržište rada cveta, a male i velike kompanije stavljaju veći fokus na Gugl nego ikad pre. Pogotovo u svetlu nedavnih izmena Fejsbuk algoritma, sve veći broj firmi svoje marketing budžete usmerava upravo na pozicioniranje na Guglu i to sa razlogom.

Većina kupaca potraži neki proizvod ili uslugu na Guglu pre nego što donesu odluku o kupovini. Što lakše mogu da vas nađu na Guglu, to veće šanse da će kupiti vaš proizvod ili uslugu. To je investicija koja se itekako isplati – otprilike kao što se mnogo više isplati da imate prodavnicu u glavnoj ulici u gradu nego u nekom ćošku na periferiji. E sad, zamislite da pored vrata te vaše dobro locirane prodavnice, umesto samo građana tog grada, prolazi cela država/region/svet i svi oni vide vašu prodavnicu i kupuju kod vas. Eto to vam je dobra pozicija na Guglu i to se postiže za mnogo manju cenu nego što biste plaćali tu prodavnicu na premium lokaciji.

Ljudi često misle da je optimizacija nešto nemerljivo. Istina je, zapravo, potpuno drugačija.

Ljudi često misle da je čitav marketing “nešto nemerljivo”, ne shvatajući da se (ne)uspeh marketinških aktivnosti direktno ogleda u (ne)uspehu njihovog biznisa. Ja se pre svega bavim nečim što se naziva “performance marketing” odnosno marketing usmeren na rezultate. To podrazumeva i SEO. Kod drugih vrsta oglašavanja i marketinga, merenje rezultata zaista može biti teško. Na primer, kako znate da li ste podigli nečiju prepoznatljivost brenda, a da ne posežete za vrlo ekstenzivim istraživanjima javnog mnjenja koju većina firmi ne može da priušti?

Međutim u digitalnom marketinškom pristupu orijentisanom na rezultate, vi u svakom momentu znate koliko na primer plaćate po kliku, po pregledu vašeg oglasa, ili po poseti vašeg sajta. Takođe, možete mnogo lakše da dođete do vaše ciljne grupe nego u “tradicionalnom” marketingu. Bilbord na Slaviji će videti gomila ljudi od kojih verovatno 80% nije vaša ciljna grupa, a platićete ga poprilično. Za deseti deo te cene, vaš oglas na Guglu može doći do onih kojima zaista trebaju vaše usluge i proizvodi. I izuzetno je lako meriti uspeh optimizacije – ili imate više poseta sajtu, a samim tim i više prodaja (ili konverzija kako ih mi, marketeri, nazivamo), ili nemate.

Radite za domaće i strane klijente. Koliko su ljudi kod nas upoznati sa značajem optimizacije za njihovo prisustvo u online svetu?

Kao što sam spomenula, nakon relativno nedavnih izmena u algoritmu na popularnim društvenim mrežama, mnogi biznisi kako domaći, tako i strani, su shvatili da im promocija na društvenim mrežama više ne donosi zadovoljavajuće rezultate. Postavilo se logično pitanje – kako još klijenti i kupci pronalaze informacije, osim na Fejsbuku? Pa na Guglu!

Naravno, nisu svi kanali komunikacije odgovarajući za svakoga, mnogo toga zavisi od njihove niše, ciljeva i budžeta, ali ja mnogim svojim klijentima već odavno predlažem da nikako ne ,,stavljaju sva jaja u jednu korpu” i ne fokusiraju se samo na promociju na društvenim mrežama, već i na pozicioniranje na Guglu. Jer, ako vam je pukla cev i treba vam vodoinstalater, veće su šanse da ćete da odete na Gugle da potražite najbližeg/dežurnog vodoinstalatera, nego da ćete da odete na Fejsbuk da gledate vodoinstalaterove slike.

Kako izgleda vaš prosečan radni dan?

Ljudi koji me dobro poznaju pitaju me kad spavam uopšte jer se čini kao da sam non stop online, pogotovo zbog klijenata iz raznih vremenskih zona (Symbiotica ima klijente širom sveta, od Amerike do Južne Koreje). Moji radni dani su veoma dinamični jer nemam klasičan kancelarijski posao kao ni fiksno radno vreme. Jedino što je konstantno je da ne mogu bez kafe. E sad, nekim danima tu kafu pijem u avionu, leteći na sastanak sa nekim od klijenata, nekim danima u pauzama na nekoj konferenciji ili radionici koju držim, nekim danima u pakovanju za poneti dok trčim u kancelariju, a nekim danima jednostavno natenane pijuckam tu kaficu i prelistavam neki blog o digitalnom marketingu ili pišem odgovore za intervjue poput ovog.

Optimizacija je prilično kompleksna oblast koja podrzumeva širok spektar znanja i analiza. Ukoliko bi neko želeo da počne da uči o optimizaciji, koji su preduslovi koje mora da ispuni?

SEO stručnjak ima za cilj da pozicionira sajt na kome radi na što višu poziciju u pretrazi za odgovarajuće ključne reči. Kako bi to ostvario, on/a se služi različitim strategijama. Oslanjanjući se na svoje poznavanje Gugl algoritma, SEO stručnjak dovodi sajt svog klijenta prvo na prvu stranicu Gugla a potom, kroz izvesno vreme, i među prvih nekoliko rezultata za konkretan upit. To je jedan od retkih poslova koji ima sve – kreativnu crtu, analitički element kao i dinamičnost. Podrazumeva praktični rad na konkretnim sajtovima, ali nudi i određenu fleksibilnost, a ono što je možda najlepše je osećaj zadovoljstva koji dolazi kada vidite kako vaš sajt raste na pozicijama u pretrazi i imate zadovoljne klijente.

Najčešće se u SEO vode upuštaju ljudi koji imaju znanja i iskustva iz kreiranja sadržaja (pa žele da se usmere na kreiranje sadržaja za Gugl), izrade sajtova (pa žele da njihovi sajtovi budu dobro pozicionirani) ili iz neke druge oblasti digitalnog sveta, najčešće digitalnog marketinga. Kako bih olakšala tu tranziciju ljudima koji su zainteresovani za SEO, već neko vreme držim obuke i radionice iz ove oblasti.

Poslednjih godina se ćesto govori o tome da je bolje biti sam svoj gazda nego raditi za drugog. Koje su prednosti, a koje mane rada za sebe gledano iz vašeg ugla?

Većina ljudi smatra da je preduzetništvo rad sa plaže ili iz kafića. Po mogućstvu, iz kafića na plaži. Nema radnog vremena, nema nikog iznad vas, a zarada solidna. Istina je, međutim, malo drugačija. Preduzetništvo definitivno nije za svakoga. Podrazumeva dosta odricanja, upornosti i hrabrosti, pa čak i dozu ludosti. Symbioticu vidim kao nešto svoje, nemam problem da radim bilo koji posao, da uskočim gde treba, poguram, pokrijem, pomognem, ispravim, radim do kasno u noć… Symbiotica je moj glavni izazov i najveća nagrada. Ona je prava dama i moram da pazim da bude zdrava iznutra (kvalitetan i zadovoljan tim), lepa spolja (reputacija) i popularna u društvu (zadovoljni klijenti).

Primarno polje interesovanja Anđelke Ducić jesu reklamiranje na Guglu i pozicioniranje sajtova, ali ona je svakako aktivna i na društvenim mrežama gde je možete pronaći i na vreme se informisati o obukama koje drži.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top
Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Linkedin