Loading

PR je zanimanje koje je veoma traženo u Srbiji. Ipak, šta znamo o PR-u? Šta on sve podrazumeva? Koje su lepe, a koje manje lepe strane ovog poziva? O svemu ovome, u svojoj knjizi „Istine i zablude o PR-u“ govori Biljana Oljača, dama koja je zanat „ispekla“ na čuvenoj BK televiziji, a potom svoju karijeru nastavila u TV Avali, u Hyunadai-ju…

Jako dugo se bavite PR-om. Šta je bilo presudno, da tek sada, nakon skoro dve decenije rada u ovoj oblasti, izdate knjigu?

– Presudna je bila želja da mladim ljudima koji tek treba da počnu da se bave ovim poslom kroz primere iz prakse dočaram šta ih čeka na njihovom PR putu, kako se ne bi prevarili u odabiru zanimanja, a to kasno shvatili. Želela sam, takođe, da i svim direktorima i vlasnicima kompanija (koji će nadam se biti spremni da uče) približim posao jednog PR menadžera, kako bi oni svojim PR saradnicima ubuduće bili adekvatna podrška (a, ne kamen spoticanja). Pored toga, verujem da će i svim mojim kolegama, PR profesionalcima, ova knjiga biti korisna jer svi mi koji se bavimo PR-om znamo da se iz svake pročitane knjige, teksta, bloga, analize može izvući neki koristan savet koji ćemo ko zna kada u našoj PR praksi upotrebiti. I povrh svega ovu knjigu sam napisala i da bi svakom čoveku koji ni na koji način nije povezan sa ovom profesijom na jedan veoma jednostavan i prijemčiv način približila šta to PR jeste, a šta nije.

Nakon osnovnih studija, upisujete poslediplomske specijalističke studije. Koje zvanje stičete i kako je tekao vaš razvojni put?

– Tako je. Nakon završenog Ekonomskog fakulteta počela sam da radim u stuci, ali sam ubrzo shvatila da me taj statičan kancelarijski posao veoma zamara, da se u njemu ne pronalazim i odlučila da potražim posao koji će me ispunjavati i u kome ću uživati. PR se nekako prirodno nametnuo jer mi je oduvek bio interesantan, samo nisam imala prilike da o njemu nešto više saznam jer je i literatura iz ove oblasti u to vreme bila više nego oskudna. Bila sam prva generacija studenata koji su PR u Srbiji studirali na akademskom nivou i učila od najboljih i najvećih PR stučnjaka u to vreme. Ozbiljan smo ”dril” prošli na tim poslediplomskim specijalističkim studijama, ali smo svi koji smo te studije završili PR radili u praksi na jednom zaista profesionalnom nivou. Trud se itekako isplatio. Zvanje koje sam dobila nakon ovih studija je: Specijalista za Public Relations. Moj otac kaže. ”Sine, ti kao lekar – specijalista!” :))))

”Zanat” je, kako sama kaže, ”ispekla” na BK televiziji, jednoj od tada najcenjenijih i najgledaijih televizija.

– Bolju šansu nisam mogla dobiti ni u snu. Mnogo ogromnih kampanja, mnogo truda i rada, mnogo izazova ali pre svega mnogo zadovoljstva doživela sam radeći PR na toj televiziji. Nakon BK televizije prelazim na TV Avalu, zatim u Hyunadai … Ređale su se jedna za drugom odlične poslovne prilike gde sam u praksi mogla da testiram svoja teorijska znanja i da pokažem pre svega sebi dokle sam stigla i koliko još treba da učim kada je PR struka u pitanju. I danas učim, jer ako želite zaista da budete PR profesionalac učenju nema kraja!

Koje su lepe, a koje manje lepe stvari bavljenja PR-om?

– Meni je u PR-u sve lepo! 🙂

Šalu na stranu, lepe strane ovog zanimanja su što imate priliku da putem posla upoznate ogroman broj ljudi, koje da se bavite bilo kojim drugim poslom za 10 života ne biste upoznali. Lepo je što vam ni jedan dan nije isti, što uglavnom imate priliku putem posla dosta da putujete da mnogo toga kroz posao naučite, a nije direktno vezano za PR struku itd. itd.

Manje lepe stvari su što uglavnom nemate radno vreme (ponekad ni subote ni nedelje), što posao može biti veoma zahtevan i stresan i što ćete ceo život ”nevernim Tomama” (skeptičnim ljudima ) objašnjavati šta vi ustvari radite. 🙂

Ali kada se svi ti plusevi i minusevi stave na ”vagu” uvek prevagnu ove lepe stvari. Jednom sam čula interesantnu misao: ”Ako radite posao koji biste radili i da vas ne plaćaju onda ste napravili dobar odabir zanimanja.” Sa tom konstatacijom se potpuno slažem. Jer ja bih PR radila i da mi ne plaćaju za to. 🙂

Često se čuje da se u današnje vreme PR-om bave ljudi koji nisu baš stručni. Koje su osobine koje smatrate da mora da poseduje dobar PR?

– Tačno je da u našoj profesiji ima mnogo ljudi koji nisu stručni i ni na koji način obučeni za bavljenje istim. Oni u najvećoj meri narušavaju imidž naše profesije, pa se dešava da profesija koja ima za cilj izgradnju i održavanje dobrog imidža (slike) kompanija i pojedinaca u javnosti i sama ima loš imidž. Razlog tome su upravo ovi gore pomenuti pojedinci koji se u ovaj posao upuštaju jer je za njih stvar prestiža (ili u žargonu rečeno ”in”) biti PR menadžer. Ipak, ja sam se u knjizi (a trudim se da tako bude i u životu) pre svega bavila onim drugim profesionalnim i stručnim PR menadžerima kojih itetako ima, i koji veoma dostojno predstavljaju našu profesiju gde god da rade.

PR profesionalac pre svega mora da bude obrazovan čovek sa širokim znanjima iz mnogih oblasti. Danas postoje i osnovne i poslediplomske studije za školovanje menadžera za odnose sa javnošću tako da više ne postoji dilema gde steći potrebna znanja za bavljenje ovim poslom. PR menadžer mora da bude elokventna, kulturna i odmerena osoba, neko ko ima izgrađenu ličnost i jasan stav, jer jedino takva osoba može da izgradi odnos poverenja i sa medijima, i sa ostalim ciljnim grupama, sa saradnicima, pretpostavljenima i naravno sa celokupnom javnošću.

Koji biste savet dali ukoliko neko planira da počne da se bavi PR-om?

– Najvažniji savet je da se pre nego što se upuste u PR vode detaljno informišu šta ih sve čeka na tom PR putu. Ako shvate da zadovoljavaju sve te kriterijume i da se pronalaze u ovom poslu svi mi koji smo već dugo u njemu poželećemo im srdačnu dobrodošlicu. Ako ipak shvate da to nije posao za njih, neka nastave sa traganjem za svojim idealnim zanimanjem. Dok ga ne pronađu odustajanja nema. Jer svako od nas je stvoren da neke poslove radi brilijantno dok druge, koliko god da se trudio, neće raditi uspešno. Zato je jako bitno pronaći zanimanje u kome se u potpunosti pronalazimo, jer treba narednih 30-40 godina raditi taj posao. Pa zamislite da sve to vreme radite posao koji ne volite. Velika je to životna kazna.

Moj san je bio da postanem PR menadžer, i ja sam taj san i ostvarila. Ako sam mogla ja, možete i vi!

Zato je i ključna poruka moje knjige: ”Verujte u svoje snove, i nikada ne odustajte od njih”.

DIA Marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top
Visit Us On FacebookVisit Us On InstagramVisit Us On Linkedin